ВИСШЕ УЧИЛИЩЕ „ЗЕМЕДЕЛСКИ КОЛЕЖ”
ВЪПРОСНИК
ЗА ДЪРЖАВЕН ИЗПИТ НА СТУДЕНТИТЕ ОТ СПЕЦИАЛНОСТ „ИКОНОМИКА НА ТУРИЗМА”
1. Туристически пазар. Същност, особености и елементи
2. Туристическо търсене.Същност и особености.
3. Туристическо предлагане.
4. Тенденции в развитието на туристическия пазар на страните от ЕС.
5. Видове туристически пазари.
6. Туристически потребности
7. Отрасъл „туризъм” като икономическа система.
8. Планиране на приходите в туризма.
9. Показатели за измерване на ефективността в туризма.
10. Ефективност на туристическата дейност.
11. Производителност на труда в туризма.
12. Икономика на хотелиерството.
13. Икономика на ресторантиорството
14. Природно рекреационни туристически ресурси.
15. Антропогенни туристически ресурси.
16. Туристическо райониране.Развитие на туристическите райони в България.
17. Туристическите райони в Европа.
18. Видове туризъм.Вътрешен туризъм в България.
19. Сегментиране на туристическите пазари.
20. Управление.Същност и особености в туризма.
21. Организационно – управленска структура.Същност и видове.
22. Технология на управлението.
23. Среда за функциониране на стопанските структури в туризма.
24. Управленско решение.Същност, видове, етапи.
25. Управленска стратегия.
26. Привличане и подбор на кадри.
27. Организация и стимулиране на труда.
28. Финансово законодателство и нормативна уредба.
29. Парично – кредитна система.Инфлация и стабилизация на паричната единица.
30. Източници на държавни приходи.
31. Същност и елементи на данъка.
32. Корпоративно подоходно облагане.Видове данъци.
33. Облагане доходите на физическите лица.
34. Местни данъци и такси.
35. Данък върху добавената стойност.
36. Борси и борсови операции.
37. Пенсионно и здравно осигуряване.
38. Активи и пасиви на фирмата.
39. Амортизационни отчисления.
40. Настояща и бъдеща стойност на парите.
41. Финансов план.
42. Видове банки.
43. Банкови сметки.Влогове и депозити.
44. Банкови кредити.Същност и видове.
45. Кредити и обосновки.
46. Банков превод.
47. Акредитивни форми за плащане.
48. Дебитни и кредитни карти.
49. Счетоводен баланс.
50. Счетоводни сметки.Същност, структура и класификация.
51. Счетоводно отчитане на разходите.
52. Годишен финансов отчет.
53. Характеристика и особености на пазара на труд.а.
54. Търсене и предлагане на работна сила.
55. Определяне на работна заплата.
56. Трудови договори.
57. ЕТ,ТД.Същност и устройство.
58. Дружество с ограничена отговорност.Учредяване.Устойчивост и управление.
59. Акционерно дружество.Устройство и управление.
60. Търговски сделки.
61. Несъстоятелност. Производство по несъстоятелност.
62. Маркетингови концепции.
63. Маркетингова среда.
64. Принципи, цели, функции, методи и средства на маркетинга.
65. Маркетингови проучвания – насоки, принципи, етапи, методи, изисквания.
66. Сегментиране на пазара и позициониране на продукта.
67. Продуктът като маркетингово средство – разработване на нови стоки, жизнен цикъл, асортимент, опаковка, стокова марка.
68. Цените като маркетингово средство.
69. Позицията като маркетингово средство – дистрибуционни канали, търговски посредници, методи и начини на продажба.
70. Придвижването като маркетингово средство – същност, форми, реклама, персонални продажби.
71. Анализ на печалбата и рентабилността в туризма.
72. Анализ на приходи, разходи, печалба и рентабилност на хотелиерството в туризма.
73. Анализ на производствената програма на кулинарната промишленост на ресторантьорството в туризма.
74. Анализ на труда в туризма.
75. Класификация на средствата за подслон.
76. Технология и организация на обслужването в преден офис.
77. Технология и организация на резервациите.
78. Анимация в хотел.
79. Обща характеристика на технологичния процес при сервиране на кулинарна и сладкарска продукция и напитки.
80. Организация на обслужването при специални случаи.
81. Форми на сервитьорско обслужване в търговска зала.
82. Туристически продукт.
83. Класификация на туристическите акции.
84. Организирано туристическо пътуване с обща цел.
85. Селски и екологичен туризъм.
86. Алтернативни видове туризъм.
Литература:
1. Ангелов А. Основи на управлението София, 1999.
2. Ваклиев Г., Основи на стопанския анализ.Лорен.С.1992.
3. Владимирова, К., К. Спаов, Н. Стефанов, Управление на човешките ресурси, УИ „Стопанство”, Първа част, 1998г.;Втора част,1999.
4. Георгиев А., М. Василева, Туроператорска, агентска и транспортна дейност.Паралакс, С. 1999г.
5. ЕС-програма за развитие на туризма в България.1997г.
6. Закон за туризма – ДВ, бр. 56 от 7 юни 2002 г., ДВ, бр. 56 от 7 юни 2002 г., ДВ, бр.39 от 10 май 2005.
7. Златарев, Е., и колектив, Основи на правото – II част, Сиела.
8. Колчагова, Б., Мениджмънт на персонала, ТУ, С., 1996.
9. Кръстева – Ибришимова, В., Организация на туристическото обслужване, ИМТ, Бургас, 1994.
10. Марков и., Н. Апостолов, Туристически ресурси, Астарта, 2008.
11. Младенов, М., Икономика на туристическата фирма. НБУ С.2006.
12. Недков М., Пари, банки, кредит,Варна, Варна 1998.
13. Нешков, М., Пътнически агенци и пътнически транспорт, ИУ, Варна, 1996.
14. Орешарски, Пл., Финансов анализ и управление на инвестициите, С.,1992.
15. Пеев П.,Икономически анализ на туризма. Призма, Пловдив, 2004.
16. Пеев П.,Икономика и мениджмънт в ресторантьорството.Лорен.С.1998.
17. Пеев П., Управление на туризма.Пловдив, 2003.
18. Петров Г., Финанси на фирмата.
19. Пехливанов В., Маркетинг.
20. Сомов Г., Организация на обслужването в заведения за хранене, НЦДО, С. 1997.
21. Сомов Г., Д. Войнова, Д. Калудова, Организация на обслужването в обектите за подслон и заведенията за хранене, АД „Туристреклама”, С. 1993
22. Сомов Г., Илиев, Организация и функциониране на кухнята в ресторанта, Торнадо, С. 2000.
23. Стоянов В., Основи на финансите. т. I и II, Галик, 2003.
24. Тончев Ц., Планиране и развитие на туризма. Тилия букс, София, 2006.
25. Хаджиниколов Хр., Икономика на хотелиерството и ресторантиорството. Стопанство, УНСС, София. 2003.
26. Христов Л., Туристически ресурси. 2008.
27. Христов Л., География на туризма. 2009.
28. Николов И., Технология и организация на ресторантьорството.НБУ С. 1995.